سئوسیستم مدیریت محتواطراحی وب

۱۰ فاکتور مهم برای کاهش Bounce Rate

SEO

کاهش Bounce Rate امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه های مدیران سایت‌هاست. عوامل زیادی هستند که باعث افزایش Bounce Rate می‌شوند.

در این مقاله مهم‌ترین عواملی که می‌توانند به پایین اوردن نرخ ریزش کمک کند را ذکر کنیم و شما می‌توانید با خواندن هر عامل سایت خود را بررسی و اگر مشکلی داشت رفع کنید.

بالا بردن سرعت سایت:

سرعت لود صفحات سایت که شاید مهم ترین فاکتور در میزان Bounce Rate (نرخ ریزش) باشد و اهمیت بسیاری نیز دارد. بهبود سرعت لود سایت نه تنها باعث بهبود و کاهش Bounce Rate می‌شود بلکه باعث بهبود تجربه کاربری و همینطور باعث افزایش رتبه سایت در گوگل می‌شود.

مواردی از قبیل ادغام کردن فایل های JS و CSS ، کاهش حجم تصاویر ، فعال سازی GZIP و … می‌تواند به سرعت سایت شما و همینطور کاهش بانس ریت کمک فراوانی کند.

بهبود تجربه کابری:

رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX مناسب را می‌توان دومین مورد مهم در کاهش نرخ ریزش یک سایت دانست.

فرض کنید وارد یک فروشگاه زنجیره‌ای همانند شهروند می‌شوید و تمام اجناس این فروشگاه بهم ریخته و در جای خود نیستند، رفتار کارمندان فروشگاه هم بسیار بد است و یا مناسب نیست.
آیا شما تمایل به خرید از این فروشگاه را خواهید داشت؟

طبیعتا اینطور نیست و به سرعت خارج می‌شوید.

این خروج به معنای افزایش Bounce Rate و طبیعتا برای شما که مدیر فروشگاه (چه آنلاین چه آفلاین) هستید ناخوشایند خواهد بود.

بهم ریختگی‌هایی میتواند در یک سایت وجود داشته باشد، به عنوان مثال دسته‌بندی‌های نامرتب و یا ناکافی و یا چیدمان المان‌های یک صفحه نامنظم باشد و یا طرح مناسب را نداشته باشد.

شما به عنوان مدیر سایت باید بتوانید یک حس خوب به کاربرانی که قصد دارند در سایت شما وبگردی بکنند انتقال دهید تا تجربه کاربری مناسب را در سایت شما داشته باشند.

اما چطور میتوانید این کار را انجام دهید؟

شما می‌توانید با آموزش دیدن تجربه کاربری مناسب این مورد را در سایت خود پیاده کنید.

تولید محتوای باکیفیت:

یکی از سخت‌ترین کارها برای مدیران تولید محتوای با کیفیت است که می‌تواند بر روی کاهش Bounce rate بسیار موثر باشد.هر چند اکثر سایت‌ها برای تولید محتوا در سایت خود، راه کپی کردن را انتخاب می‌کنند ولی باید بدانید که کپی کردن و یا حتی بازنویسی مطالب یک سایت دیگر تاثیری چشم گیر در افزایش رتبه سایت در Google و همینطور رضایت کاربران ندارد.

کپی کردن که در ایران بسیار رواج دارد آسیبی جدی به برند کپی کار وارد میکند. کپی کردن رشد خلاقیت را از فرد کپی کار می‌گیرد. این کار وابستگی‌ها را به سایت‌ها بیشتر می‌کند و مثل سایه باید همواره به دنبال اصل باشیم که کجا می‌رود چه چیزی تولید میکند تا خودمان را مثل آن کنیم ولی غافل از آنکه در نهایت کپی کار همان سایه هست و بیش‌تر از این نیست. سیاه و سفید و بدون جزئیات و زیبایی درون.

بهضی سایت‌ها هم محتوای بی کیفیت تولید می‌کنند و به دنبال یک نویسنده ارزان قیمت هستند که صرفا یک تولید محتوای سیصد کلمه ای داشته باشند و بتوانند از Google ورودی جذب کنند. هر چند ممکن است ورودی ناچیزی را کسب کنند ولی غافل از آن هستند که این ورودی ها همانند محتوایشان بی کیفیت خواهد بود و ثمره‌ای بر کسب و کارشان نخواهد داشت.

شما باید به کاربران چیزی باارزش بدهید تا آن‌ها هم ارزش را به شما بازگردانند. چرخه ارزش یعنی همین…

بصورت خلاصه محتوای بی کیفیت، محتوای کپی و محتوای نامناسب همه اثری مستقیم در افزایش Bounce Rate و کاهش Time on Page دارند.

زیاده روی در تبلیغات:

باارزش‌ترین سرمایه انسان که قابل خرید نیست زمان است.
برخی سایت‌ها حتی به زمان کمی که یک کاربر در سایتشان سپری میکند هم محترم میشمارند.

در برخی از سایت‌ها ترس از کلیک کردن در یک قسمت از سایت را داریم چرا که با هر بار کلیک صفحاتی مختلف به شکل (pop up) پاپ آپ باز می‌شوند که به شدت تاثیری مخرب بر روی حس کاربر دارد و احساس می‌کند که در حال سواستفاده کردن از او هستند.

تبلیغات هم باید هوشمندانه باشند، متناسب با موضوع و محتوای سایت باشند در مکان مناسب قرار بگیرند تا بتوانند اثربخشی لازم را داشته باشد. تبلیغات پنهان و همینطور تبلیغات Native می‌تواند از این دسته از تبلیغات غیرآزار دهنده باشند.

هر چند می‌توان از  Pop up هم استفاده کرد ولی پیشنهاد می‌شود در همان لحظه ورود کاربر پاپ آپ را نشان ندهند و اجازه دهید کاربران کمی در سایت شما بچرخند و اگر هم قصد باز کردن پاپ آپ را داشتید از حالت Sticky استفاده کنید یعنی کل صفحه را در زمان نمایش پاپ آپ سیاه نکنید و در گوشه سمت راست پایین و یا چپ پایین سایت نشان دهید.

هر چه تبلیغات هوشمندانه تر باشند و در مکان مناسب قرار بگیرند جدا از آنکه اثربخشی آنها بیشتر می‌شود حتی می‌تواند باعث کاهش بانس ریت Bounce rate سایت شما شود،البته اگر تبلیغات مربوط به همان سایت باشند.

لینک سازی صحیح داخلی:

لینک داخلی یعنی اگر در مقاله A هستیم بتوانیم به مقاله های مربوطه همانند B دسترسی داشته باشیم.مثلا شما الان در حال مطالعه مقالات مربوط به Bounce rate هستید و در ابتدا و انتهای مقاله فقط مقالات مربوط به Bounce rate باید به شما نشان داده شود.

و یا وقتی در سایت ورزش سه در حال تماشای ویدیوهای تیم محبوب خود هستید در کنار صفحه هم یک سری پیشنهادهای ویدیویی دیگر از همان تیم خود را دارید و ویدیو سایر تیم‌ها به شما نمایش داده نمی‌شود و یا اگر از دیجی کالا مثال بزنیم، هیچ گاه در محصولات لوازم خانگی، محصولات خودرو نمایش داده نمی‌شود.اگر لینک سازی داخلی اصولی و در مکان مناسب باشد و در تعداد آن زیاده روی نشود میتواند نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ درصد باعث کاهش Bounce rate سایت شما شود. از طرفی این موضوع میتواند در بهبود تجربه کاربری نقش موثری را داشته باشد و چقدر خوب می‌شود که لینک‌ها نقش کمک و یا حل مسئله را در آن صفحه داشته باشند.

بهبود طراحی سایت:

طراحی سایت و ظاهر آن اهمیت بسیار بالایی در نرخ ریزش دارد. طراحی سایت موردی است که به شدت میتواند کاربران را در جهت مثبت و یا منفی در سایت درگیر کند.

طبیعتا طراحی سایت زیبا همانند یک شخصی میماند که لباس بسیار زیبا برای ملاقات با شما پوشیده باشد. قطعا شما به دلیل شیک پوشی آن شخص راحت‌تر و بهتر می‌توانید با اون ارتباط برقرار کنید، و حضور او به شما حس خوبی می‌دهد چرا که احساس مهم بودن را می‌کنید و آن شخص را به خوبی در ذهن می‌سپارید.

هر چند طراحی وبسایت زیبا به تنهایی کافی نیست و نیاز به سرعت Load بالا و همینطور Content یا محتوای با کیفیت است و این فاکتور هر چند بسیار قدرتمند است ولی کافی نیست

دقت داشته باشید که هر چند طراحی سایت زیبا نقش بسیار مهمی دارد ولی نحوه چیدمان و قرار دادن هر المان در مکان مناسب خود که قابل دسترسی راحت‌تر باشد هم یک هنر می‌خواهد و این موارد همه می‌توانند به خوبی باعث کاهش بانس ریت یک Site شوند.

بهبود منو سایت:

داشتن منوهای کاربردی و قابل دسترس از مهم‌ترین ویژگی‌های یک Site خوب محسوب میشود. این فاکتور کاربردی کمتر در سایت‌ها مورد توجه قرار میگیرد درحالی که اهمیت بسیار بالایی دارد و میتواند به خوبی باعث کاهش درصد نرخ ریزش شود.

بهبود منو سایت به این منظور نیست که تمام Link های سایت در منو درج شود، چرا که در این حالت منو بیشتر شبیه مزرعه لینک می‌شود و به دلیل شلوغی بیش از حد و انتخاب بسیار زیاد غیرقابل استفاده می‌شود و کاربر وقتی انتخاب بیشتری را ببیند سردرگم می‌شود.

ایجاد Link های زیاد حتی میتواند اثر Seo خوب سایتتان را کمتر کند چرا که در هر صفحه کلی لینک‌های تکراری نیز Load می‌شود. اگر باید تعداد لینک‌های بیشتری در سایت درج کنید بهتر است زیر لینک‌ها را به شکل Ajax فراخوانی کنید تا ارزش لینک‌های داخلی سایت به دلیل تعداد بالای لینک‌ها کمتر نشود.

سعی کنید دسته بندی های منو منظم باشد و ظاهر خوب و ساده‌ای داشته باشد. پیشنهاد می‌شود اگر از عکس در منو استفاده می‌کنید از حالت Lazy Load برای لود عکس‌ها استفاده کنید.

منو سایت را جدی بگیرید و برای ایجاد هر لینک تفکر کنید. و از خود بپرسید:

چرا باید این لینک در منو باشد؟

و آیا کاربران روی آن کلیک می‌کنند؟ شما می‌توانید از ابزارهای GTM و یا Heatmap جهت ردیابی کاربران در کلیک کردن‌ها استفاده کنید تا میزان اثربخشی لینک‌ها در کاهش Bounce rate را مطلع شوید.

نحوه ورود کاربران به سایت:

برای بررسی دقیق‌تر میزان صحیح بانس ریت باید مقادیر بانس ریت را براساس نوع ورودی جداگانه تحلیل کنید.

به این علت که کیفیت ورودی کاربران از هر ورودی متفاوت است پس رفتارهای متفاوتی هم دارند. و همینطور بانس ریت متفاوتی هم خواهند داشت.

اگر به دنبال کاهش Bounce Rate به شکل دقیق و اصولی هستید محکوم به این جداسازی و این نوع تحلیل هستید که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

ورودی کاربران از سمت موتورهای جستجو:

وقتی کاربری چیزی را جستجو می‌کند طبیعتا نیازی دارد که باعث شده جستجو کند و برای رفع نیاز خود مثلا Google را انتخاب کرده و در نتایجی که گوگل به کاربر نشان می‌دهد وارد سایت ما می‌شود.حالا اگر نسبت به مقدار میانگین بانس ریت یک صفحه‌ای مقداری بالاتر داشت باید به فکر بهبود آن باشیم.

ورودی کاربران به شکل مستقیم:

افراد و کاربرانی که به شکل مستقیم وارد سایت ما می‌شوند طبیعتا بار اول نیست که با سایت ما آشنا می‌شوند و اصولا بازدید قبلی داشته‌اند. و برخی‌ها به عنوان کاربران ثابت و بازگشتی سایت حساب می‌شوند.

این نوع کاربران به دنبال مطالب جدید و یا به دنبال یک موضوع خاص هستند و ممکن است در این نوع بازدیدها اگر صفحه فرود را به خوبی Bookmark کرده باشند میزان بانس ریت از این نوع کاربران بالاتر برود که این امر یعنی بالا رفتن بانس ریت چندان شاید مهم نباشد به شرطی که سایت مشکل خاصی نداشته باشد و خروج به منزله رفع نیاز کاربر باشد. استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس می‌تواند کمک بزرگی به این بررسی‌ها بکند.

سایر ورودی ها:

سایر ورودی ها همانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و …  بستگی به نوع کمپین ما، مکان و زمان و … دارد و خیلی از عوامل نیز میتوانند بر روی کاهش نرخ پرش تاثیرگذار باشند.

درج عنوان مناسب:

انتخاب یک عنوان مناسب احترام به خودتان و انتخاب کاربر در نتایج است. در این چند سال اخیر متاسفانه عنوان‌های غیرمرتبط و نا مناسب بسیار رواج پیدا کردند.

مثل عنوان‌های ۱۰ راز پولدار شدن از طریق سایت

ما هم می‌توانیم برای این مقاله چنین عنوانی همانند عنوان بالا انتخاب کنیم چرا که رعایت این ۱۰ روش هم میتواند باعث افزایش فروش شود ولی عنوان مناسبی نیست. هدف شما صرفا نباید افزایش کلیک باشد. هدف باید افزایش کلیک های باکیفیت باشد.

به عبارت دیگر به دنبال کاربران هدفمند باشید تا سیاهی لشکر.

عنوان باید متناسب با متنی باشد که نوشتید و به شکلی باشد که کاربران با خواندن آن به ماهیت کلی مقاله شما به راحتی پی ببرند.

دسترسی راحت به جستجوی داخلی:

یکی از موارد بسیار مهم به عنوان یک کاربر در سایر سایت‌ها قسمت جستجوی آن است. بارها پیش آمده که قصد جستجو در یک سایتی را داشتیم ولی اصلا چنین امکانی را نداشتند.

جستجو کردن جدا از آنکه به کاربران کمک می‌کند تا سریع‌تر به نیاز خود در سایت شما برسند، می‌تواند به آنالیز وبسایت شما هم به شدت کمک کند.

شما هم می‌توانید به کمک ابزارهای آنالیز مثل  google Analytics مواردی که در سایت شما جستجو شده را پیدا و مورد تحلیل قرار دهید.

فیلد جستجو جدا از فواید فوق میتواند به درگیر شدن و تشویق بیشتر کاربر برای ماندن بیشتر و دیدن صفحات بیشتر کمک کند که این امر طبیعتا میتواند بر روی کاهش نرخ Bounce Rate کمک زیادی کند.خواندن این مقاله برای پایین اوردن Bounce Rate کافی نیست. پیشنهاد می‌شود بعد از هر فاکتوری که مطالعه میکنید به سایت خود رفته و مورد ارزیابی قرار دهید.
نقاط قوت و ضعف در آن فاکتور را بنوسید و در صدد رفع آن باشید. به عنوان مثال فاکتوری مثل بالا بردن سرعت سایت خود نیز ممکن است حتی یک روز کامل را از شما بگیرد.
یا بقیه فاکتورها همانند تولید محتوای باکیفیت تمامی ندارد و باید همیشه یک سمت از نگاه شما به این موارد باشد.

نظرات