HTMLابزارهای متن بازجاوا اسکریپتطراحی وبمباحث عمومیمتن بازمرورگرنرم افزارویندوز

InternetExplorer یا Microsoft Edge بر پایه گوگل کروم منتشر شد

chromium-edge

مایکروسافت پس‌ از مدت‌ها انتظار، سرانجام نخستین نسخه‌ی آزمایشی اج کرومیوم را در دسترس کاربران قرار داده است. درواقع شب گذشته (۱۹ فروردین) بود که ردموندی‌ها اولین بیلد‌های Canary (به‌روزرسانی روزانه) و Developer (به‌روزرسانی هفتگی) مرورگر اج کرومیوم را برای نسخه‌ی ۶۴ بیتی سیستم‌عامل ویندوز ۱۰

در دسترس قرار دادند.

این بیلدها هم‌اکنون ازطریق وب‌سایت مایکروسافت اج اینسایدر برای دانلود در دسترس هستند. مقامات رسمی مایکروسافت گفته‌اند که قصد دارند به‌زودی بیلد بتا و همچنین بیلدهای مخصوص ویندوز ۷، ویندوز ۸.۱ و مک را نیز منتشر کنند.

مرورگر اج / Edge Browser

بیلدهای منتشرشده قرار نیست نسخه‌ی نهایی مرورگر اج را نشان دهند؛ این بیلدها در حقیقت شامل ویژگی‌های کلیدی این مرورگر هستند و بیشتر برای گرفتن بازخورد از کاربران، در دسترس آن‌ها قرار گرفته‌اند. بنابراین اعمال تغییراتی در رابط کاربری، زبان‌های پشتیبانی‌شده و همچنین قابلیت‌های کلی در نسخه‌ی نهایی اج، قطعی به‌نظر می‌رسد.

درضمن بیلدهای اولیه‌ی مایکروسافت اج، برای بهره‌مندی از ویژگی‌های جالبی نظیر اسکرول نرم در صفحات، بهنیه‌سازی نشده‌اند؛ همچنین فعلا در این بیلدها امکان نوشتن روی نمایشگر وجود ندارد و قابلیت‌های دیگری نظیر اجرای فایل‌های PDF فعال نشده‌اند. در حال حاضر، اج مبتنی بر کرومیوم تا حد بسیار زیادی شبیه مرورگر گوگل کروم به‌نظر می‌رسد و برخی تفاوت‌ها مثل فید خبری MSN در آن دیده می‌شود.

فراموش نکنید که این نسخه‌ها بیشتر مخصوص توسعه‌دهندگان هستند و همچنین برای آن‌دسته از کاربران به‌درد می‌خورند که نمی‌توانند بیشتر از این برای کار با اج صبر کنند؛ بااین‌حال همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، تجربه‌ی نهایی اج مبتنی بر کرومیوم قطعا تفاوت‌های درخورتوجهی با این نسخه‌های آزمایشی خواهد داشت. این نسخه‌ها به‌هیچ‌وجه برای کاربرانی که به‌صورت روزمره از مرورگرها برای وب‌گردی استفاده می‌کنند، منتشر نشده‌اند.

پیش‌بینی می‌کنیم که در تاریخی نامشخص در تابستان پیش‌رو، مایکروسافت برخی ویژگی‌های دیگر را به این مرورگر اضافه و درنهایت نسخه‌ی بتای آن را منتشر کند. بدون شک نسخه‌ی بتا، شباهت بسیار بیشتری به نسخه‌ی نهایی مایکروسافت اج مبتنی بر کرومیوم خواهد داشت.

edge browser

اگر پیگیر اخبار بوده باشید، می‌دانید که طی هفته‌ی اخیر، نسخه‌ای از این مرورگر در برخی انجمن‌های خارجی فاش شد و شماری از کاربران نسبت به نصب آن اقدام کردند. از همین‌رو، در صفحه‌ی نصب نسخه‌ی آزمایشی اج، از کسانی که نسخه‌ی فاش‌شده را دانلود کرده‌اند، تقاضا می‌شود که آن را از روی سیستم خود پاک کنند. گرچه نسخه‌ی فاش‌شده به‌خوبی روی ویندوز ۷ کار می‌کرد، اما مایکروسافت فعلا ترجیح داده است نسخه‌ی آزمایشی مرورگرش را برای سیستم‌عامل موردبحث در دسترس قرار ندهد.

کسانی که از نسخه‌ی فعلی اج استفاده می‌کنند (نسخه‌ی مبتنی بر EdgeHTML)، می‌توانند فعلا بدون‌مشکل از آن برای وب‌گردی بهره بگیرند؛ زیرا مایکروسافت فعلا تاریخ پایان کار رسمی نسخه‌ی فعلی اج را اعلام نکرده است. درضمن کاربران نسخه‌های اندروید و iOS اج می‌توانند بدون مشکل از مرورگر خود استفاده کنند؛ چرا که مرورگر اج در سیستم‌عامل‌های یادشده مبتنی بر موتورهای رندرینگ WebKit و Blink است، نه EdgeHTML.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ بود که مقامات مایکروسافت پس از انتشار برخی شایعاتِ ضدو‌نقیض، به‌صورت رسمی اعلام کردند که می‌خواهند مرورگر اج را با استفاده از موتور کرومیوم بازسازی کنند تا از این طریق مرورگر یادشده سازگاری بهتری با فضای وب داشته باشد.

دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ در صورت نصب این بیلد، لطفا تجربیات خود را با مجله PHP و دیگر کاربران در میان بگذارید.

نظرات