آپاچیابونتوانجین ایکسسیستم عاملشبکهلینوکسمباحث عمومیوب سرور

کنترل میزان مصرف هر سیستم با استفاده از QoS در مودم

qos

یکی از روش‌های بهینه‌سازی عملکرد شبکه، استفاده از قابلیت QoS در مودم است. با استفاده از این ویژگی در مودم با تعریف انواع خاصی از اولویت، می‌توان ترافیک بیشتری برای یک سیستم تعیین کرد. به عبارتی قابلیت QoS این امکان را فراهم می‌آورد که در مودم قوانین اولویت‌بندی تعریف شود. برای مثال با استفاده از QoS می‌توان تعیین کرد که کدام سیستم‌ها با سرعت بالاتری بتوانند از اینترنت استفاده کنند و یا پهنای باند چه سیستم‌هایی نسبت به بقیه کمتر باشد.

در بعضی مودم‌ها با استفاده از قابلیت QoS می‌توان بر روی انواع داده‌ها هم اولویت‌بندی انجام داد. برای مثال می‌توان تعیین کرد داده‌های ویدیویی نسبت به بقیه داده‌ها از اولویت بالاتری برای دانلود و تخصیص پهنای باند برخوردار باشند. حتی در برخی از مودم‌ها می‌توان حداقل و حداکثر سرعت دانلود و آپلود برای هر دستگاه را نیز تعیین کرد.

 

نحوه تنظیمات QoS در مودم

اولین قدم برای تنظیم سرویس QoS، دانستن آدرس مک یا آی پی دستگاه متصل به مودم و پورت‌های موردنظر است. در ادامه قصد داریم پورت ۸۰ که دنیای وب و صفحات اینترنتی بر اساس همین پورت کار می‌کنند را برای یک دستگاه لپ‌تاپ که به‌صورت بی‌سیم به مودم متصل است، در اولویت بالاتری نسبت به بقیه دستگاه ها، برای گرفتن پهنای باند بیشتر از سوی مودم قرار دهیم.

۱- از طریق کابل اترنت به مودم متصل شوید و آی پی مودم را در مرورگر وارد کنید. به‌صورت پیش‌فرض نام کاربری را admin و رمز عبور را خالی قرار دهید تا به صفحه تنظیمات مودم وارد شوید.

۲- در بخش تنظیمات مودم از تب Advance Setup، تب QoS را انتخاب کنید.

نحوه تنظیمات QoS در مودم
۳- ابتدا گزینه ی Active را روی Activated قرار دهید. سپس Rule Index را انتخاب کنید (برای هر دستگاه یک شماره قانون منحصربه‌فرد انتخاب کنید برای مثال در این مورد می توانید ۱ را انتخاب کنید).
نحوه تنظیمات QoS در مودم
۴- در بخش Physical Ports تمامی پورت‌ها را تیک بزنید.
نحوه تنظیمات QoS در مودم
۵- در بخش‌های Destination MAC و Source MAC آدرس مک و در بخش IP، آی پی آدرس لپ تاپ، در قسمت Port Range رنج پورت‌هایی که در اولویت هستند را وارد کنید(با توجه به سناریو پورت ۸۰ را در هر دو قسمت وارد کنید).
نحوه تنظیمات QoS در مودم
۶- IPP/DS Field را بر روی DSCP قرار کنید.
نحوه تنظیمات QoS در مودم
۷- سپس در بخش نهایی Queue# می‌توانید تعیین کنید که این تنظیمات در چه اولویتی برای مودم قرار بگیرید. به طور مثال با انتخاب Highest بیشترین پهنای باند به این دستگاه و پورت‌ معرفی‌شده تعلق خواهد گرفت.
تنظیم QoS روی مودم

 

می توانید با انتخاب Low در این بخش، به این دستگاه کمترین اولویت را بدهید. اگر دو دستگاه به این بخش معرفی کنید و اولویت یک دستگاه را روی Highest و اولویت دستگاه دیگر را روی Low قرار دهید واضح است که سرعت اینترنت دستگاه اول نسبت به دستگاه دوم چند برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

حالا می‌توانید با وارد کردن تک‌تک دستگاه‌ها (با انتخاب شماره مختلف Rule Index) نحوه استفاده از پهنای باند مودم و اینترنت را اولویت‌بندی کنید. حتی در برخی از مودم ها شما می‌توانید با تعیین Up Floor و Down Floor بالاترین و پایین‌ترین میزان دانلود و آپلود هر دستگاه را نیز مشخص کنید.

بهتر است برای تنظیم قابلیت QoS، از مک آدرس دستگاه‌ استفاده کنید؛ زیرا آی پی دستگاه می‌تواند تغییر کند. مگر اینکه آی پی دستگاه را در جدول DHCP مودم، به‌صورت ثابت تعریف کنید. به این معنا که به این دستگاه همیشه یک آی پی مشخص تخصیص داده شود.

 

جمع‌بندی

قابلیت QoS یکی از قابلیت‌های مفید موجود در برخی مودم‌هاست که می‌توان با استفاده از آن، عملکرد شبکه را بهبود بخشید. این قابلیت تضمین می‌کند وقتی کاربران مختلف اینترنت، به‌طور همزمان به مرور صفحات وب و دانلود فایل و همچنین برقراری تماس تصویری یا صوتی و یا پخش آنلاین موسیقی یا ویدیو می‌پردازند، دانلود و یا وبگردی، باعث مختل شدن تماس و یا پخش آنلاین نشود. به عبارتی به‌وسیله این قابلیت می‌توان برای فعالیت‌ها و کاربران اولویت در تعیین کرد.

نظرات