PHPفریمورک هاکیک پی اچ پیمتن باز

دلایل استفاده از فریم‌ورک CakePHP

what-cakephp-framework-why-use

CakePHP یک فریم ورک متن‌باز برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب است. فریم‌ورک CakePHP به شما اجازه می‌دهد که این برنامه‌های کاربردی را خیلی سریع­تر بسازید و همچنین با کاهش نیازمندی‌های ساخت برنامه کاربردی شما از ابتدا، کارهای شما را ساده‌تر می‌کند.

وب­سایت CakePHP خود را این‌گونه توصیف می‌کند:

«CakePHP ساخت برنامه‌های کاربردی وب را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند، درعین‌حال به کد کمتری نیاز دارند. یک فریم‌ورک پیشرفته php٧، یک لایه دسترسی پایگاه داده انعطاف‌پذیر و یک سیستم scaffolding قوی ارائه می‌دهد که ساخت سیستم‌های ساده و پیچیده را ساده‌تر، آسان­تر و البته جالب‌تر می‌کند. با CakePHP  سریع بسازید، محکم رشد کنید.»

چرا از فریم‌ورک CakePHP استفاده می‌کنیم؟

جدا از راحت و انعطاف‌پذیر بودن، موارد بیشتری وجود دارد که فریم‌ورک CakePHP را برای بسیاری افراد یک فریم ورک برتر توسعه php می‌سازد. اگر شما هم در بین افراد مرددی هستید که نمی‌توانید تصمیم بگیرید که آیا بهتر است به سمت توسعه برنامه کاربردی وب با CakePHP  بروید یا نه، اینجا دلایلی آمده که چرا باید این کار را انجام دهید.

معماری MVC

CakePHP ، MVC یا Model View Controller را به‌عنوان الگوی طراحی نرم‌افزار دنبال می‌کند. الگوی MVC، برنامه کاربردی شما را به سه مؤلفه اصلی تقسیم می‌کند. هر مؤلفه برای کنترل ابعاد متفاوتی توسعه‌یافته است. «مدل» برای پشتیبانی همه داده‌های منطقاً مرتبطی که شما با آن کار می‌کنید، طراحی‌شده است. با کلاس مدل، شما می‌توانید داده را به پایگاه داده اضافه کنید، به‌روزرسانی کنید، حذف کنید یا بخوانید. لایه دوم، «دید»، نمایش داده در صفحه‌نمایش را پشتیبانی می‌کند. که برای همه رابط‌های کاربری منطقاً مرتبط به برنامه است.

«کنترلر» پردازش می‌کند و به عملیات واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند پیش از آنکه با مدل(پایگاه داده) تعامل داشته باشد، داده را تغییر دهد. اساساً همانند رابطی بین مؤلفه‌های مدل و دید عمل می‌کند. این الگو، تقسیم‌بندی منطق و ارائه را ساده‌تر می‌کند که در برنامه‌های کاربردی و سایت‌های بزرگ مفید باشد.

 پسوندهای مفید

اگر شما از CakePHP استفاده می‌کنید، می‌توانید به‌راحتی پروژه‌تان را با مؤلفه‌ها، رفتارها و افزونه‌ها توسعه دهید. که به شما اجازه استفاده از کدهای قابل‌استفاده مجدد که برای چندین پروژه مفید واقع‌شده را می‌دهد. با گسترش عملکرد با استفاده از این مؤلفه‌ها، رفتارها و افزونه‌ها می‌توانید یک کتابخانه جامع به‌جای کتابخانه‌های اصلی گسترش‌یافته Cake داشته باشید. این کتابخانه می‌تواند بین مدل‌ها، دیدها و کنترلرهای مختلف به اشتراک گذاشته شود و می‌تواند به‌خوبی در دیگر پروژه‌ها استفاده شود. به‌علاوه تعداد زیادی افزونه، برنامه کمکی و مؤلفه برای کاربران CakePHP در دسترس است که با قواعدی که به‌درستی برای فریم‌ورک CakePHP تعریف شده‌اند، توسعه می‌یابد بنابراین لازم نیست شما همه‌چیز را از ابتدا بنویسید.

تنظیمات آسان

تنظیم آسان یکی از مهم‌ترین دلایلی است که بیشتر کاربران CakePHP را به‌عنوان فریم ورک وب خود انتخاب کردند. با فریم‌ورک CakePHP، شما تنها نیاز به مدیریت تنظیمات ارتباطی پایگاه داده دارید. به‌جز این، هیچ بخشی از کد یا تنظیمات وجود ندارد که نیاز به تعیین مکان کتابخانه یا آدرس اینترنتی مشخصی از وب‌سایت داشته باشد. همه این عملیات در CakePHP خودکار شده تا کار شما را تا سطح قابل‌توجهی آسان‌تر و سریع‌تر کند.

نگاشت رابطه به شی (ORM)

نگاشت رابطه به شی یا Object Relational Mapping یک تکنیک برنامه‌نویسی برای تسهیل تبدیل داده بین انواع سیستم‌های ناسازگار در پایگاه داده‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی شی­‌گرا است. به آن معنا که هر جدول نشان‌دهنده یک کلاس است. این کلاس‌ها مسئول مدیریت هر رخدادی روی داده شما هستند، اعتبار، تعاملات و تحولات جریان داده در دامنه کاری شما. ORM تعبیه­شده در CakePHP در پایگاه ­داده‌های رابط‌های تخصصی‌شده و می‌تواند برای پشتیبانی منابع داده جایگزین، گسترش بیشتری یابد. CakePHP قصد ایجاد یک پیاده‌سازی هیبرید برای استفاده ساده و آسان از ORM را دارد.

scaffolding CRUD

CRUD از فعالیت‌های اصلی در بیشتر برنامه‌های کاربردی گرفته‌شده است یعنی Create، Read، Update و Delete. این موضوع مفید است زیرا یک دید مقدماتی از برنامه کاربردی‌تان را تنها در یک خط کد به شما می‌دهد. حال کتابخانه اصلی bake.php به console/cake/ تغییر یافته است که انجام تغییرات را مطابق با نیازمندی‌های مشخص برنامه کاربردی بسیار ساده‌تر می‌کند.

ممکن است این ویژگی در بقیه هم به همین خوبی وجود داشته باشد، اما CakePHP زمان زیادی را صرفه‌جویی می‌کند.

سازگاری با نسخه‌های مختلف php

گرچه بسیاری از توسعه‌دهندگان باور دارند که فریم‌ورک CakePHP تنها با php۴ کار می‌کند، اما حقیقت ندارد. CakePHP می‌تواند هم در PhP۴ و هم در php۵ استفاده شود. بنابراین سازگاری با نسخه‌های مختلف دلیل دیگری برای رفتن به سمت آن است.

آزمون ویژگی‌ها

گرچه این مورد برای بسیاری مفید نیست، اما برای توسعه‌دهندگانی که برنامه‌های بزرگ می­‌سازند حائز اهمیت است. CakePHP توانایی ایجاد آزمون برای بررسی برنامه کاربردی و بحران‌های همراه آنان را دارد. دو نوع آزمون وجود دارد: آزمون اصلی و آزمون سفارشی. هر دو به‌راحتی می‌تواند ساخته شود. آزمون برای برنامه‌های کاربردی بزرگ مفید است که شما ممکن است به هر بخشی از آن به‌عنوان بحران فکر کنید و کارایی نیاز به بررسی‌های منظم دارد.

و دلایل بیشتر …

CakePHP بدون تردید یکی از فریم­ ورک‌های محبوب برای توسعه php است. هزینه‌های توسعه را تا سطح قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و می‌تواند به‌سرعت با تولید کد و دیگر ویژگی‌های scaffolding برنامه‌های کاربردی بسازد. نیاز به تنظیمات پیچیده­ای نیست، تنها پایگاه داده خود را تنظیم کنید و کار را آغاز کنید! به‌علاوه بیشتر ویژگی‌های موردنیاز در فریم ­ورک تعبیه‌شده است شامل ترجمه‌ها، دسترسی پایگاه داده، کش کردن، اعتبارسنجی، هویت سنجی و غیره. اگر دلایل بیشتری نیاز دارید، باید بدانید که از هر دایرکتوری وب‌سایتی کار می‌کند و به‌خوبی با یک سیستم مؤثر و فعال همکاری می‌کند.

نظرات