PHPاسکریپت هازبان های برنامه نویسیسورس کدفروشگاه سازکامپوننت / کتابخانه

آموزش وب سرویس بانک پارسیان

parsian

مقدمه

این مستند چگونگی پرداخت الکترونیک در محیط وب را از جانب فروشگاههای اینترنتی و با استفاده از درگاه پرداخت الکترونیک پارسیان شرح می دهد . این سرویس از روشهای استاندارد web service و Html بروی پروتکل امن (https ) جهت تحقق پرداخت الکترونیک بهره می جوید .

این سیستم راهی برای پرداخت خریداران دارندگان کارتهای شتاب را فراهم می نماید .

واژگان

پذیرنده ( فروشنده )

شخص ، سازمان و یا شرکتی که محصولی یا سرویسی را از طریق اینترنت و یا بستر wap ارائه می کند . پذیرنده باید یک حساب معتبر داشته باشد .

دارنده ( خریدار )

شخص دارنده کارتهای شتاب که قصد خرید یا دریافت سرویس از جانب پذیرنده ای را دارد .

تراکنش ( Transaction )

یک رویداد یا شرایطی که در حین تعامل بین دارنده و پذیرنده در زمان پرداخت به وقوع می پیوندد . این تراکنش می تواند یک تراکنش خرید ، برگشت ، استرداد یا تسویه باشد .

تراکنش خرید

رویدادی که منجر به کسر از حساب دارنده و انتقال به حساب پذیرنده می گردد .

تراکنش برگشت

رویدادی که باعث ابطال تراکنش گردیده و پول به حساب دارنده برگردانده می شود این تراکنش همواره قبل از پایان روز و قبل از تسویه پذیرنده صورت می پذیرد .

تراکنش استرداد

رویدادی که منجر به بازگرداندن پول دارنده به حساب آن از حساب پذیرنده میگردد این فرایند بعد از تسویه پذیرنده صورت می پذیرد این سرویس فقط برای دارندگان کارتهای پارسیان فراهم آمده است لازم به ذکر است این فرایند قابل ارائه به پذیرندگان خاص می باشد .عموما این سرویس مورد نیاز تجارتهایی با امکان انصراف خریدار قبل از دریافت خدمات می باشد ( مانند خرید بلیط قطار ، اتوبوس … )

تراکنش تسویه

رویدادی که منجر به انتقال پول خریدهای انجام شده از پذیرنده به حساب او از حساب پارسیان می گردد . این تراکنش به صورت سیستمی و براساس قرارداد پذیرنده می باشد .

اطلاعات فنی سیستم

  1. شناسه پذیرنده (pin  ) : پین، شناسه یکتا برای هر پایانه پذیرنده بوده از جانب این شرکت به پذیرنده داده می شود . تمامی فراخوانی وب سرویسهای سامانه پرداخت پارسیان از طریق این مشخصه وکنترلIP پذیرنده که باید به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان اعلام گردد احراز هویت می گردد .
  2. شناسه سفارش ( Order Id ) : شناسه یکتایی که از جانب پذیرنده برای تمامی تراکنش ها ارسال میگردد . که یکتایی آن از جانب بانک نیز کنترل می گردد .
  3. شناسه مرجع ( authority ) : شناسه یکتایی که بانک به ازای تراکنش های خرید به پذیرنده ارسال می کند .
  4. کد وصول( InvoiceNamber ) : شناسه یکتایی که بانک بعد از اتمام موفق تراکنش به پذیرنده   می دهد . این شناسه جهت پیگیری های مالی استفاده می گردد .
  5. آدرس بازگشت (Url Redirect ) : آدرسی که بعد از پایان عملیات سمت بانک باید خریدار به آنجا برگشت داده شود

ملاحظات :

  1. پذیرنده موظف است یک حساب معتبرداشته باشد .
  2. پذیرنده موظف است تمامی فرایند یک تراکنش را بروی پروتکل امن یا  https ا نجام دهد . چرا که تمامی اطلاعات رد و بدل شده با بالاترین سطح ایمنی انتقال یابند و امکان هرچه کمتر سوء استفاده از این اطلاعات فراهم گردد .
  3. پذیرنده موظف است فرایندهایی که ذیل این سند مطرح می گردند را به شکل کامل انجام دهند ، چرا که عدم توجه به این موضوع بروز مغایرتهای مالی را محتمل کرده و شرکت تجارت الکترونیک هیچگونه مسئولیت در قبال این موضوع را نمی پذیرد .
  4. فروشنده موظف است IP های سرور های خود را به این شرکت اعلام دارد و در صورت تغییر آنها سریعا مراتب را اطلاع دهد. چراکه IP ها به همراه شناسه پذیرنده جهت احراز هویت پذیرنده مورد استفاده قرار می گیرند و عدم تطابق آنها باعث عدم قبولی کلیه تراکنشها ی پذیرنده می گردد .

نگاه کلی به فرایند تراکنش خرید :

پذیرنده ( فروشنده ) : خریدار را آماده پرداخت می نماید در این مرحله فروشنده عملیات زیر را انجام        می دهد :

  1. پس از پایان فاز انتخاب کالا، مشتری آمادگی خود را برای پرداخت پول از طریق حساب بانک پارسیان اعلام میکند، فروشنده مشخصات تراکنش را با فراخوانی متد PinPaymentRequest به بانک اعلام می دارد در این زمان eShop این  متد را از وب سرویس دروازه پرداخت صدا میزند:

PinPaymentRequest(pin,amount,ordered,callbackUrl,ref authority,ref status)

Pin (string): پین فروشنده

Amount (integer): رقم پرداخت

OrderId (integer): کد عملیات

CallbackUrl (string): صفحه بازگشت مشتری، پس از انجام عمل پرداخت

Authority (long integer): کد عملیاتی دروازه پرداخت که یک کد تصادفی و واحد برای تمامی عملیات آنلاین با

سایتها میباشد، فروشگاه آنلاین ملزم به ثبت و نگهداری این کد میباشد.

Status (byte): کد وضعیت

۰: موفق

۲۰, ۲۲: پین فروشنده درست نمیباشد

۳۰: عملیات قبلا با موفقیت انجام شده است

۳۴: شماره تراکنش فروشنده درست نمیباشد

۲ در جواب این درخواست بانک AU را به همراه وضعیت پیوست لیست  وضعیت ها اعلام می دارد . پذیرنده وظیفه دارد مشخصات را ذخیره و در صورت موفق بودن وضعیت (Status=0) و صحصیح بودن AU (مخالف ۱-) کاربر را به سایت دروازه پرداخت redirect کند، authority بعنوان پارامتر Query String با نام au، باید در انتهای URL سایت دروازه پرداخت قرار گیرد، بعنوان مثال:

https://www.pec24.com/pecpaymentgateway/default.aspx?au=791684761124

از زمان ارسال کاربر به سایت پرداخت، زمان محدودی (حدود ۱۰ دقیقه)  مشتری مهلت دارد که عملیات پرداخت خود را در سایت پرداخت بانک، انجام دهد، در غیر اینصورت authority  کد expire میشود و در صورت درخواست مجدد، E-Shopمجددا برای وی درخواست authority کد میکند.

نظرات