PHPآموزش PHPآموزش برنامه نویسیطراحی وبمحیط برنامه نویسی

PHP چیست و چه کاربردهایی دارد (همه چیز درباره PHP)

php چیست

اگر شما هم با دنیای طراحی وب و برنامه نویسی وب آشنایی داشته باشید، حتما این سوالات برایتان پیش آمده است که PHP چیست؟ PHP چه کاربردی دارد؟ چطور میتوان با PHP کار کرد؟ منظور از اینکه PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است چیست؟ و بسیاری از سوالات دیگر. در این مقاله و فایل آموزشی بصورت کامل به این سوالات پاسخ میدهیم و هر آن چیزی که درباره‌ی زبان برنامه نویسی سمت سرور پی اچ پی نیاز داریم را یاد میگیریم و در انتها میفهمیم که واقعا پی اچ پی چیست و چرا اینقدر طرفدار دارد. همچنین دربا‌ره‌ی مزایا و معایب PHP و معروف ترین سایت هایی که با PHP نوشته‌ شده‌اند نیز صحبت میکنیم. با من تا انتهای این مقاله آموزشی همراه باشید.

 

PHP چیست؟ یک معرفی کلی

در اینجا میخواهیم یک معرفی بسیار کلی از PHP داشته باشیم که بصورت مبتدی متوجه شویم که PHP چیست؟

  • PHP مخفف PHP Hypertext Preprocessor است که PHP یک اسم خاص در آن می‌باشد.
  • PHP یک زبان برنامه نویسی یا اسکریپت نویسی اپن سورس (Open Source) است. به این معنا که استفاده از PHP کاملا رایگان است و شما هیچ هزینه‌ای برای کار با آن پرداخت نمیکنید.
  • کدهای PHP باید روی یک سرور اجرا شوند. این سرور میتواند یک سرور واقعی باشد و یا سرور موجود در کامپیوتر شما (با استفاده از نرم افزارهایی مثل wamp یا xampp)
  • PHP در بسیاری از سایت های بزرگ جهان استفاده شده و کاربردی جهانی دارد.

این مقدماتی بود که نیاز بود درباره‌ی PHP بدانیم تا بهتر بتوانیم به سوال PHP چیست؟ پاسخ دهیم. در ادامه میخواهیم بصورت ریز تر و جزئی تر به سوال PHP چیست؟ پاسخ دهیم.

قبل از مطالعه‌ی این مقاله، مقاله‌ی Back End چیست و به چه کسی برنامه نویس بک اند میگویند؟ نیز میتواند بسیار مفید باشد.

 

PHP دقیقا چه کار میکند؟

PHP یک زبان برنامه نویسی است که میتوانیم با استفاده از آن اقدام به ساخت صفحات وب داینامیک (Dynamic) کنیم. درباره‌ی صفحات وب داینامیک در ادامه‌ی این مقاله صحبت خواهیم کرد.

مقاله‌ی مرتبط: راهنمای کامل اتصال به دیتابیس در PHP (فیلم آموزشی)

با استفاده از PHP میتوانیم سایت و اپلیکیشن های تحت وب قدرتمندی را برنامه نویسی کنیم. اگر بخواهیم ریزتر به سوال PHP چیست؟ پاسخ دهیم، باید بگوییم که PHP کارهای پشت صحنه را در صفحات وب انجام میدهد.

 

 

به این معنا که شما با استفاده از PHP نمیتوانید ظاهر سایت را تغییر دهید. PHP یک زبان برنامه نویسی است که تاثیر مستقیمی روی ظاهر سایت ندارد. با استفاده از PHP شما میتوانید اطلاعات مختلف را از پایگاه داده بگیرید و به کاربر نشان دهید.

 

 

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، درواقع PHP یک زبان برنامه نویسی است که قدرت اصلی آن زمانی پدیدار میشود که با یک پایگاه داده یا Database ترکیب میشود. PHP میتواند اطلاعات را وارد دیتابیس کند و همینطور از آن اطلاعات مختلف را بخواند و به کاربر نشان دهد. شما با استفاده از PHP میتوانید به یک دیتابیس وصل شوید و اطلاعات موجود در آن پایگاه داده، مثل مطلب، نظرات و… را به کاربرانتان نشان دهید.

 

داینامیک و استاتیک یعنی چی؟

در ادامه‌ی پاسخ به سوال PHP چیست؟ میخواهیم درباره‌ی دو موضوع صفحات وب داینامیک (Dynamic) و استاتیک (Static) صحبت کنیم و خیلی ساده آن‌ها را توضیح دهیم.

فرض کنید که شما در سایت‌تان یک بخشی دارید که میخواهید آخرین اخبار شرکت خودتان را نمایش دهید. برای نمایش این اخبار، از ۲ روش میتوانید استفاده کنید:

روش اول: بصورت دستی وارد کدهای HTML سایت خودتان شوید و اخبار را در کدهای HTML بصورت دستی بنویسید.

روش دوم: اخبار را ابتدا وارد پایگاه داده یا دیتابیس بکنید و سپس با استفاده از یک زبان برنامه نویسی مثل PHP، آن اخبار را از دیتابیس بخوانید و به کاربران نشان دهید.

 

روش اول، یعنی زمانی که شما بصورت دستی اقدام به نوشتن اخبار در صفحات وب خود میکنید را روش Static میگویند و اصطلاحا میگویند که آن صفحه‌ی شما، یک صفحه‌ی وب استاتیک یا Static Web Page است.

اما وقتی که شما اطلاعات و کلا محتویات صفحه را از یک پایگاه داده میخوانید و به کاربران نشان میدهید، آن صفحه‌ی وب شما به یک صفحه‌ی وب داینامیک یا Dynamic Web Page تبدیل میشود.

اگر بخواهیم بگوییم که PHP چیست؟ میتوانیم بگوییم کار PHP این است که با گرفتن اطلاعات از پایگاه داده، صفحات وب داینامیک تولید کند.

 

نظرات